Vi har det riktigt bra..

Tänkte bara skriva lite om USA innan jag kollar på tv.

Usa är ett rikt men fattigt land. Vissa har hur mycket pengar som helst. Lyx båtar,lyx hus , lyx bilar , lyx kläder osv. Vissa har inte änns någonstans att bo. I usa har jag märkt elr bl.a i Florida. Att det finns väldigt många uteliggare. Vissa ligger på stranden i filtar. Vissa tigger om mat och sånt.

Det kom faktiskt fram en uteliggare till pappa på parkeringen upp från stranden i Miami. Han tiggde pengar. Man vill ju ge honom en slant, men asså man ska nog egentligen inte göra det. Tyckte synd om han. Man känner sig lixom lite bortskämd när man går förbi uteliggare på gatan med mycket märkeskläder på sig. Medans vissa inte änns har någonstans att bo.

Mitt i Miami gick vi förbi en uteliggare som satt på marken med en duva på knät. Hans kompis var en vanlig tam duva. Dem var lixom polare. Det var lite roligt att se ;D

Men det som jag tror är orsaken till att många i USA inte har någon stans att bo är nog för att lixom... Asså inte så bra på detta men, Sverige vi betalar ju skatt så att alla kan ha råd att gå till tandläkaren och doktorn osv... Så även dem som inte har mycket pengar här har då råd med att gå till doktorn.

Medans dem i USA inte betalar skatt så typ varje gång man går till doktorn så kostar det typ 30 000 svenska kronor!! Mycket för att gå till läkaren lixom. Därför har många inte råd att gå till doktorn och hamnar på gatan. Allt till att dem hamnar på gatan är nog inte för att dem inte har råd med att gå till tandläkaren utan också handlar det om deras barndom tror jag.. Aja det var det.
Så att om man tänker efter så har vi det faktiskt riktigt bra gämfört med vissa andra. Det kan man tänka på ibland.

Detta var kanske inte så roligt att läsa men jag typ bara kände för att skriva långt. Hehe. Hoppas att ni pallade läsa allt. Mycket av det jag skrev kände ni kanske igen elr?


Kommentarer
Postat av: nicole

håller med <3 <3

miss u <3

2012-01-06 @ 14:05:40
URL: http://funbycolan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0